Udržateľná doprava zahŕňa reformu prípravy investičných projektov
v doprave. Rezort dopravy má zverejniť investičný plán projektov
železničnej infraštruktúry, ale aj metodiku na výber, prípravu
a realizáciu projektov pre cyklistickú dopravu.
Nový plán dopravnej obslužnosti s následnou optimalizáciou osobnej
železničnej dopravy bude tvoriť hlavnú časť komplexnej reformy verejnej
dopravy, na ktorú je vyčlenených približne 27 miliónov eur. Mali by sa
zjednotiť štandardy verejnej osobnej dopravy a zefektívniť jej
koordinovanie, financovanie a objednávanie. Reforma bude podporená novou
legislatívou. Tá má zadefinovať aj národnú autoritu, ktorá bude
koordinovať vytvorenie národného integrovaného dopravného systému so
zjednoteným cestovným. Koordinovať má aj prípravu a realizáciu verejných
obstarávaní na železničné linky verejnej osobnej dopravy aj s
vozidlami, ktoré boli na prevádzku týchto liniek nakúpené z fondov EÚ v
predchádzajúcich obdobiach.
V rámci ďalšej reformy by sa mali prijať aj opatrenia na podporu
alternatívnych pohonov. Na dlhodobú podporu týchto pohonov v sektore
dopravy má smerovať 1 milión eur. Zreformovať sa má aj intermodálna
nákladná doprava.
Investície majú smerovať do rozvoja infraštruktúry nízkouhlíkovej
dopravy. Vybudovať by sa malo 200 kilometrov cyklistickej
infraštruktúry. Železničné trate by mali prejsť modernizáciou a dĺžka
dispečerizovaných úsekov tratí má dosiahnuť 100 kilometrov. Odhadované
náklady na rekonštrukciu a modernizáciu dráhovej infraštruktúry sú 431,5
milióna eur, na dispečerizáciu tratí a lepšie plánovanie kapacity
železničných tratí 118,1 milióna eur. Na rozvoj cyklistickej dopravy by
malo ísť 105,1 milióna eur a na zabezpečenie projektových
a implementačných kapacít na MDV 5,8 milióna eur.
Plánuje sa tiež nákup ekologických koľajových vozidiel pre osobnú
dopravu za zhruba 45 miliónov eur. Rovnako by sa malo zaobstarať 1000
intermodálnych prepravných jednotiek a jedna linka intermodálnej
prepravy. Na rozvoj intermodálnej nákladnej dopravy má ísť 16 miliónov
eur. Počet vybudovaných nabíjacích bodov pre elektromobily alebo
vodíkových čerpacích staníc by mal presiahnuť 3000. Ide o investíciu
v hodnote takmer 52 miliónov eur.